Voor een visumaanvraag om medische reden, heb je volgende documenten nodig:

  • je paspoort;
  • medisch attest dat de behandeling die je nodig hebt niet beschikbaar is in je land van herkomst;
  • gegevens over de medische behandeling die je in België wil ondergaan (gegevens van de dokter, datum van de afspraak, voorgestelde behandeling, identiteitsgegevens);
  • bewijs dat je voldoende inkomsten hebt om de kosten voor je verblijf én de kosten voor de medische behandeling te betalen (arbeidsovereenkomst, rekeninguittreksels, privéverzekering voor medische kosten, verbintenis tot tenlasteneming s door een borg, enz.);
  • vliegtuigticket voor de heen- en terugreis.

 

Je vraagt het visum aan bij de ambassade of het consulaat van België in je land van herkomst.

De contactgegevens vind je op de website van de federale overheidsdienst buitenlandse zaken.

Controleer vooraf wat de praktische regels zijn om een visum aan te vragen: moet je een afspraak maken? Moet je je originele documenten binnenbrengen? Hoeveel kopies van je documenten zijn er nodig?

Je vult het aanvraagformulier in en voegt je documenten toe. Als je denkt dat er naast de documenten die hierboven zijn opgesomd, er nog andere documenten zijn die een doorslaggevende rol kunnen spelen bij je visumaanvraag, mag je die toevoegen aan je dossier.

Je vindt meer info op de website van Medimmigrant.

 

Als de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) je aanvraagt goedkeurt, krijg je een C-visum voor maximum 90 dagen.

Met het visum kan je naar België komen voor de duur van je behandeling.

 

Je vindt meer info:

De volledige inhoud van deze fiche is enkel toegankelijk voor leden van HelderRecht.

Om toegang te krijgen:

Nog geen lid?

Vraag info over onze abonnementen

Ontdek al onze diensten

Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Click op de afbeelding om meer te weten te komen over Creative commons

Misschien vindt u deze fiches ook interessant