Boomstructuur
Voor je verder leest
Je vraagt in principe gezinshereniging aan in je land van herkomst, op de ambassade of het consulaat van België.
In andere procedures kan je de aanvraag rechtstreeks in België doen:
- als je de bescherming vraagt in België: asiel, subsidiaire bescherming, niet-begeleide minderjarige vreemdeling, medische regularisatie, mensenhandel;
- gezinshereniging met een Belg of een Unieburger;
- humanitaire regularisatie 9bis (in uitzonderlijke omstandigheden)
- …
Je moet een visumgezinshereniging (D-visum) aanvragen op de ambassade of het consulaat van België in het land waar je officieel woont.
Voor familieleden van erkende vluchtelingen of vreemdelingen die de subsidiaire bescherming hebben gekregen, wordt er soms een uitzondering gemaakt en kan de aanvraag bij een andere ambassade of consulaat worden aangevraagd.
Als je niet op de ambassade of het consulaat van België geraakt, dan kan je ook vragen of je de aanvraag online kan indienen.
Bijvoorbeeld, je bent een Afghaan en je wil een visum gezinshereniging vragen. Er is geen Belgische ambassade of Consulaat in Afghanistan, daardoor moet je je visum aanvragen in Pakistan. Om als Afghaan naar Pakistan te gaan moet je een visum hebben. Wat als de Pakistaanse overheden dat weigeren?
Een online aanvraag wordt zelden toegestaan. Vraag hulp van een professional.
Samen met de visumaanvraag moet je een aantal documenten voorleggen, zoals:
- je paspoort;
- een bewijs van de familieband (huwelijksakte, geboorteakte …);
- een kopie van de verblijfskaart van het familielid dat in België woont;
- een betalingsbewijs van de administratieve bijdrage;
- andere documenten die bewijzen dat jij en het familielid bij wie je komt wonen aan de voorwaarden voldoet.
De volledige lijst met documenten vind je op de website van:
- de FOD binnenlandse zaken: dienst vreemdelingenzaken;
- de FOD buitenlandse zaken: de websites van de ambassades en consulaten van België in het buitenland.
Je moet altijd de originele documenten en een fotokopie voorleggen. De ambassade of het consulaat controleert de originele documenten en geeft ze je daarna terug. De documenten die je in het buitenland opvraagt (bijvoorbeeld een buitenlandse geboorteakte) moeten worden vertaald naar het Frans, Nederlands of Duits.
Daarnaast moeten de buitenlandse documenten ook worden gelegaliseerd.
Met sommige landen heeft België afspraken en is er geen legalisatie nodig of volstaat een apostille.
Meer informatie vind je op de website van de federale overheidsdienst buitenlandse zaken en op de website van de Dienst Vreemdelingenzaken:
Je vindt meer info:
De volledige inhoud van deze fiche is enkel toegankelijk voor leden van HelderRecht.
Om toegang te krijgen: