Sinds 1 juli 2021 heb je als zelfstandige recht op een ziekte-uitkering vanaf de 1ste dag dat je niet kan werken door ziekte. Voordien was dat vanaf de datum van het medisch attest. Er gelden enkele voorwaarden.
Zelfstandigen hebben recht op een uitkering als ze langer dan 7 dagen arbeidsongeschikt zijn. De uitkering wordt betaald door het ziekenfonds.
Tot 1 juli 2021 hadden zelfstandigen pas recht op een uitkering vanaf de datum waarop de behandelende arts het medisch attest invulde en ondertekende.
Vanaf 1 juli 2021 is dat vanaf de 1ste dag arbeidsongeschiktheid.
Wat zijn de voorwaarden? Je moet als zelfstandige:
- aangesloten zijn bij een ziekenfonds gedurende een bepaalde periode: er is in principe een wachttijd van 6 maanden;
- de premies betaald hebben;
- elke beroepsactiviteit stopgezet hebben door je ziekte;
- binnen 7 dagen na de 1ste dag arbeidsongeschiktheid een medisch attest laten invullen en ondertekenen door een arts;
- het medisch attest binnen 5 dagen opsturen naar je ziekenfonds.
Vanaf wanneer krijg je een uitkering?
Vanaf de 1ste dag dat je niet meer kan werken door je ziekte.
De arts van je ziekenfonds bepaalt die datum op basis van het medisch attest van je behandelende arts.
Opgelet: als er meer dan 14 dagen zijn tussen de 1ste dag ziekte en de datum van het medisch attest, dan heb je recht op een uitkering ten vroegste vanaf de 14e dag die het medisch attest voorafgaat.
Je leest meer informatie op de website van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid van Zelfstandige Ondernemers.