Je stuurt je aanvraag met een aangetekende brief naar de burgemeester van de plaats waar je verblijft.

Wat voeg je bij je aanvraag?

  • een identiteitsdocument: een paspoort, een identiteitskaart of een reisdocument. 

    Als je de aanvraag doet tijdens een lopende aanvraag om internationale bescherming, dan moet je geen identiteitsdocument voor te leggen. 

    Als je je geen identiteitsdocument hebt, moet je bewijzen waarom je dat niet hebt en waarom je er ook geen kan aanvragen;
  • je adres: de plaats waar je verblijft
  • je gekozen woonplaats: dat is het adres waar de briefwisseling rond je regularisatieaanvraag moeten toekomen, bijvoorbeeld bij je advocaat of een sociale dienst;
  • het betalingsbewijs van de administratieve bijdrage 
  • uitleg over de 'buitengewone omstandigheden’ waarom je de aanvraag in België indient en niet in je land van herkomst;
  • de redenen waarom je denkt dat je in aanmerking komt voor een verblijfsvergunning in België.

     

De burgemeester ontvangt je aanvraagt en vraagt aan de wijkagent om te controleren of je verblijft op het adres dat je hebt vermeld in je aanvraag. Als de wijkagent vaststelt dat je op het opgegeven adres woont, dan verstuurt de gemeente je aanvraag naar de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) in Brussel. 

In afwachting van een beslissing van de DVZ krijg je een ‘attest van inontvangstname’. 

Het attest geeft je geen legaal verblijf. Het beschermt je ook niet tegen een uitwijzing.

In afwachting van de beslissing



Als je in de loop van de procedure verhuist, verwittig dan de gemeente of de Dienst Vreemdelingenzaken (infodesk@ibz.fgov.be).

Daarnaast kan je bijkomende documenten overmaken aan de Dienst Vreemdelingen, bijvoorbeeld:

  • geboorte van een kindje in je gezin;
  • werkaanbieding;
  • diploma Nederlands;
  • enz. 



Er is geen termijn waarbinnen DVZ je aanvraag moet behandelen

Daarom doen sommige mensen al een nieuwe aanvraag nog voor er een beslissing is genomen over de vorige.  De DVZ onderzoekt enkel de laatste aanvraag die je hebt ingediend.  Er wordt er niet meer gekeken naar de aanvragen die je voordien had ingediend.

Soms duurt het heel lang voor je een beslissing krijgt en ondervind je daardoor problemen, bijvoorbeeld: je kinderen mogen niet mee op schoolreis omdat ze nog geen verblijfskaart hebben en de grens niet over mogen. Je kan dan bij de DVZ aandringen om je dossier zo snel mogelijk te behandelen. 

Als er dan nog geen reactie komt, kan je een klacht indienen bij de Federale Ombudsman.  

Je vindt meer info:

De volledige inhoud van deze fiche is enkel toegankelijk voor leden van HelderRecht.

Om toegang te krijgen:

Nog geen lid?

Vraag info over onze abonnementen

Ontdek al onze diensten

Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Click op de afbeelding om meer te weten te komen over Creative commons

Misschien vindt u deze fiches ook interessant