Sinds de coronacrisis doen consumenten steeds meer aankopen via ‘click & collect’.
Bij een aankoop via ‘click & collect’ bestel je je goederen online of telefonisch en ga je daarna de bestelling afhalen in de winkel van de verkoper.
Voor online of telefonische aankopen is er in principe een wettelijk herroepingsrecht. Dat betekent dat je de goederen binnen de 14 dagen na de levering kan terugsturen. De logica achter die regel is dat het een verkoop op afstand is en dat je de goederen niet rustig kan bekijken, ze niet kan passen, enz.
Is er ook een wettelijk herroepingsrecht voor aankopen die je via ‘click & collect’ doet?
Neen. Als je de goederen in de winkel gaat afhalen kan je ze dan nog bekijken en je eventueel bedenken. Het is dus geen verkoop op afstand.
Veel winkels voorzien de mogelijkheid om de goederen terug te brengen, maar ze zijn daar niet toe verplicht. Het is een commerciële geste en kan verschillen van winkel tot winkel.
Opgelet! Voor niet-essentiële winkels bestond er een uitzondering tussen 2 november en 1 december. Omdat die winkels toen gesloten waren door de coronamaatregelen en je er dus bij het afhalen niet je bestelling mocht opendoen, passen, …, gold het herroepingsrecht wel voor die bestellingen.
Je vindt meer info rond het herroepingsrecht op de website van de FOD Economie.